Τετάρτη 18 Νοεμβρίου 2009

Mελέτη στο σπίτι

Διαβάστε τις στρατηγικές εκείνες που θα χρησιμοποιήσετε για να βοηθήσετε το παιδί να μελετά σωστά στο σπίτι, αφού το διάβασμα των μαθημάτων μπαίνει όπου να ‘ναι στην οικογενειακή καθημερινότητα. Το υπουργείο Υγείας σε συνεργασία με το Π.Ν.Α Παιδοψυχιατρικό Νοσοκομείο Αττικής σχεδίασε ένα πρόγραμμα προώθησης της μελέτης στο σπίτι για μαθητές του Δημοτικού ως και το Λύκειο. (Οι οδηγίες αυτές προέρχονται από το δικτυακό τόπο: SchwabLearning.org, σε μετάφραση Χαράς Λυμπεροπούλου)

Φτιάξτε το σκηνικό

1. Οργανωθείτε
Να έχετε κοντά τα απαραίτητα υλικά για τη μελέτη των παιδιών.
Για να αποφύγετε το ψάξιμο σε συρτάρια, διαμορφώστε ένα
χώρο, κοντά στο χώρο μελέτης του παιδιού, όπου θα
φυλάσσονται τα απαραίτητα εφόδια και υλικά για τη μελέτη στο
σπίτι.
2. Βελτιστοποιήστε το περιβάλλον
Να είστε ευέλικτοι ως προς το χώρο μελέτης του παιδιού.
Δεν ισχύει για όλα τα παιδιά ότι δουλεύουν καλύτερα αν
κάθονται σε ένα γραφείο, σε ένα ήσυχο δωμάτιο: Ρωτήστε το
παιδί σας, πώς του αρέσει να διαβάζει – ξαπλωμένο στο
πάτωμα, καθισμένο στο κρεβάτι ή στο τραπέζι της κουζίνας
κατά τη διάρκεια της ετοιμασίας του δείπνου. Ενώ η
τηλεόραση σχεδόν πάντα αποσπά την προσοχή, η μουσική είναι
ένας «ευπρόσδεκτος θόρυβος» για πολλά παιδιά.

3. Τακτοποιήστε το χώρο
Απομακρύνετε ό,τι δεν σχετίζεται με την παρούσα εργασία.
Όταν το παιδί επιστρέφει σπίτι πανικόβλητο λόγω των εργασιών
που έχει στα διάφορα μαθήματα, ηρεμήστε το βοηθώντας το να
επικεντρωθεί σε ένα αντικείμενο/μάθημα κάθε φορά.

4. Χρησιμοποιήστε ένα πλάνο
Χρησιμοποιήστε ένα πλάνο μελέτης για να καταγράφετε τις εργασίες.
Εξασφαλίστε ότι οι εργασίες για το σπίτι φτάνουν στο σπίτι,
διδάσκοντας στο παιδί να τις καταγράφει όπως δίνονται από
το δάσκαλο. Ένα φύλλο εργασιών αποτελεί ένα χώρο για την καταγραφή των
εργασιών. Το παιδί μπορεί να ανατρέχει στο φύλλο στο
τέλος κάθε ημέρας, για να επιβεβαιώνει ότι τα απαιτούμενα
υλικά και βιβλία είναι στην τσάντα του.

5. Σημειώστε
Σώστε χρήσιμες ιστοσελίδες στο διαδίκτυο. Αυτές οι ιστοσελίδες, χωρισμένες ανάλογα με το αντικείμενο, μπορούν να βοηθήσουν το παιδί με εργασίες
και σχέδια έρευνας. Επιπλέον όφελος: προκειμένου να βρει τη σωστή πληροφορία, το παιδί πρέπει πρώτα να κατανοήσει
τι είναι αυτό που χρειάζεται να μάθει. Έτσι, κάνει το πρώτο βήμα για να λύσει το πρόβλημα.

6. Φτιάξτε μια βιβλιοθήκη
Μια βιβλιοθήκη στο σπίτι είναι μια ανεκτίμητη πηγή
βοήθειας για τη μελέτη. Μια μικρή βιβλιοθήκη με υλικά αναφοράς (κατάλληλα για την ηλικία του παιδιού λεξικά και κανονικά
λεξικά, εγκυκλοπαίδειες, άτλαντες, ημερολόγια,
ξενόγλωσσα λεξικά) είναι μια εύχρηστη πηγή
πληροφοριών για το παιδί.


Υλοποιήστε το

7. Ακολουθήστε ένα πρόγραμμα
Φτιάξτε ένα πρόγραμμα μελέτης και ακολουθήστε το.
Μαζί με το παιδί συμφωνήστε για μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο που
θα γίνεται η μελέτη, που θα συμπεριλαμβάνει και κάποιο χρόνο
από το Σαββατοκύριακο.

8. Ξεκινήστε τη μελέτη με ηρεμία
Αποφύγετε την απότομη μετάβαση από το παιχνίδι στη μελέτη.
Είναι δύσκολο για τα παιδιά να στραφούν από το παιχνίδι ή
άλλες ευχάριστες δραστηριότητες στο διάβασμα.
Κάντε τη μετάβαση πιο εύκολη, αναθέτοντας στο παιδί σας
ένα μικρό έργο πριν ξεκινήσει τη μελέτη.

9. Απομακρυνθείτε έπειτα από μία καλή αρχή
Βοηθήστε το παιδί σας να ξεκινήσει τη μελέτη και μετά απομακρυνθείτε. Αν το παιδί σας είναι αβέβαιο για κάποια εργασία, βάλτε το στο σωστό δρόμο: καθίστε μαζί του και ανατρέξτε στις οδηγίες. Ελέγξτε αν έχει κατανοήσει, βάζοντάς το να σας εξηγή-
σει πώς θα προχωρήσει, πώς θα δουλέψει.

10. Έχετε τα πράγματα σε σειρά
Βάλτε τις εργασίες σε σειρά. Όταν το παιδί έχει πολλές εργασίες για το σπίτι, κάποιες μπορεί να τις κάνει πολύ εύκολα, ενώ κάποιες άλλες χρειάζονται περισσότερη προσπάθεια. Με ποια να ξεκινήσει; Αυτό εξαρτάται από το παιδί και το συ-
γκεκριμένο είδος των εργασιών. Ξεκινώντας με τις πιο εύκολες
και περνώντας στις πιο δύσκολες, το παιδί αποκτά αυτοπεποίθηση. Από την άλλη, ολοκληρώνοντας πρώτα τις δύσκολες εργασίες το παιδί έχει ένα αίσθημα ανακούφισης. Δοκιμάστε και τις δύο προσεγγίσεις για να δείτε ποια λειτουργεί καλύτερα.

11. Κάντε διαλείμματα
Να έχετε ένα ρολόι για να καθορίζετε τις χρονικές περιόδους της μελέτης. Αν το παιδί σας έχει δυσκολία να συγκεντρώνεται στη μελέτη αρκετή ώρα, ώστε να την ολοκληρώνει χωρίς να σηκώνεται από την καρέκλα, χρησιμοποιήστε ένα ρολόι για να συμφωνήσετε για τις περιόδους της μελέτης και του διαλείμματος.

12. Οργανώστε τα μακροπρόθεσμα σχέδια
Θέστε ενδιάμεσους στόχους για μακροπρόθεσμα σχέδια.
Βοηθήστε τα παιδιά να διαχειριστούν μακροπρόθεσμα σχέδια,
χωρίζοντάς τα σε μικρότερους, επιμέρους στόχους.
Αυτή η διαδικασία βοηθάει το παιδί σας να επικεντρώνεται σε
επιμέρους πλευρές μιας εργασίας, διατηρεί το κίνητρό του και
του διδάσκει δεξιότητες οργάνωσης και προγραμματισμού.
Παράδειγμα στόχων για μια ερευνητική εργασία
που πρέπει να παραδοθεί σε 5 εβδομάδες:
1η εβδομάδα: έρευνα στη βιβλιοθήκη και το διαδίκτυο
2η εβδομάδα: περίγραμμα εργασίας
3η εβδομάδα: αδρό σχεδιάγραμμα εργασίας
4η εβδομάδα: σύνταξη και τελικό σχεδιάγραμμα
5η εβδομάδα: διόρθωση τυπογραφικών λαθών και ολοκλήρωση εργασίας

13. Κάντε καίριες ερωτήσεις
Όταν το παιδί φτάσει σε αδιέξοδο, κάντε ερωτήσεις που το οδηγούν στην απάντηση.
Αντί να δίνετε την απάντηση στο παιδί όταν έχει «κολλήσει»,
κάντε του ερωτήσεις που θα το βοηθήσουν να σκεφτεί πώς
θα μπορούσε να λύσει το πρόβλημα μόνο του.


Διαμορφώστε καλές συνήθειες

14. Να είστε πρότυπο
Χρησιμοποιήστε την ώρα της μελέτης του παιδιού σας για να κάνετε τις δικές σας δουλειές. Όταν το παιδί σας κάθεται να κάνει τη μελέτη του, συνοδεύστε το φροντίζοντας για τη δική σας «μελέτη» την ίδια ώρα. Επιλέξτε δουλειές που
μπορείτε να τις διακόπτετε, αν το παιδί σας χρειαστεί βοήθεια και δώστε το καλό παράδειγμα δουλεύοντας χωρίς να βλέπετε τηλεόραση.

15. Να είστε θετικοί
Αφήστε τη δική σας θετική στάση για τη μάθηση να επηρεάσει τη στάση του παιδιού σας. Αν το παιδί σας αισθανθεί ότι «δεν αγαπάτε» την ώρα της με-
λέτης, θα τη φοβηθεί και αυτό.

16. Αποδεσμευτείτε από τις ευθύνες
Αποφύγετε να σώσετε το παιδί σας από επείγουσες εργασίες. Όλα τα παιδιά, κάποια στιγμή, ξεχνούν τη μελέτη τους ή την καθυστερούν έως ότου επέλθει η κρίση. Όταν αυτό συμβεί, αποφύγετε να παρέμβετε για να διορθώσετε τα πράγματα.

17. Να είστε σύμβουλοι
Να είστε διαθέσιμοι για βοήθεια ως σύμβουλοι. Η μελέτη του παιδιού σας είναι δική του υπόθεση. Ενημερώστε το ότι είστε πρόθυμοι να βοηθήσετε, περιοριζόμενοι όμως
στο ρόλο του συμβούλου. Ο ρόλος σας ως συμβούλου μελέτης:
Βοηθήστε το παιδί να κατανοήσει την εργασία, δουλέψτε μαζί σε ένα
παράδειγμα προβλήματος, συζητήστε ιδέες, ελέγξτε τις ολοκληρω-
μένες εργασίες, βοηθήστε με διόρθωση τυπογραφικών λαθών.

18. Ζητήστε βοήθεια
Αναγνωρίστε πότε απαιτείται εξωτερική βοήθεια. Υπάρχουν φορές που δεν είστε το κατάλληλο πρόσωπο για να βοηθήσει το παιδί με τη μελέτη του. Αν το να δουλεύετε μαζί προκαλεί σύγχυση, ζητήστε εξωτερική βοήθεια. Αυτό δεν σημαίνει ακριβούς παιδαγωγούς ή εγγραφή σε κάποιο κέντρο που βοηθάει στη μελέτη.
Θα μπορούσατε για παράδειγμα να κάνετε μια συμφωνία με τον γονέα ενός συμμαθητή του να βοηθάτε τα παιδιά στις εργασίας της Γλώσσας, αν αυτός αναλάβει τη Φυσική.

19. Να γνωρίζετε πότε να σταματάτε
Κάποιες φορές πρέπει να πείτε «αρκετά». Κάθε άνθρωπος έχει τα όριά του και σε πολλές περιπτώσεις το παιδί σας μπορεί να είναι πολύ κουρασμένο για να συνεχίσει
μια εργασία. Αν η εργασία είναι για την επόμενη μέρα, γράψτε ένα σημείωμα στο δάσκαλο εξηγώντας ότι το παιδί έκανε όσα μπο-
ρούσε.

20. Κρατάτε αρχείο της μελέτης

Οι ολοκληρωμένες εργασίες είναι πολύτιμη πηγή. Το παιδί μπορεί να ανατρέχει σε αυτές για να ελέγχει πώς έλυσε προβλήματα στο παρελθόν, να βλέπει την πρόοδο σε κάθε μάθημα και να εντοπίζει κατηγορίες λαθών.

21. Μετά τη βαθμολόγηση
Δώστε χρόνο για τις βαθμολογημένες εργασίες του παιδιού. Να κοιτάτε τις εργασίες που έχει κάνει το παιδί στο σπίτι, αφού έχουν βαθμολογηθεί και επιστραφεί από το δάσκαλο. Αυτός ο «έλεγχος» είναι μια ευκαιρία για να επαινέσετε την καλή δου-
λειά και την πρόοδο. Θα εντοπίσετε επίσης δυσκολίες και περιοχές όπου απαιτείται περαιτέρω εξάσκηση.


Δημιουργήστε μια περιπέτεια – Εμπνεύστε κα ικινητοποιήστε

22. Επιβραβεύστε την πρόοδο
Δώστε στο παιδί μικρές αμοιβές όταν φτάνει τους στόχους του. Η παροχή περιστασιακών αμοιβών για την ικανοποίηση των στό-
χων της μελέτης μπορεί να αποτελέσει σημαντική κινητήρια δύναμη. Όταν το παιδί σας αντιμετωπίζει μια ιδιαίτερα δύσκολη εργασία, η παροχή ενός κινήτρου (όπως το ότι θα επιλέξει την επόμενη ταινία που θα νοικιάσετε για το βίντεο) μπορεί να είναι
αυτό ακριβώς που χρειάζεται για να προχωρήσει.

23. Μετατρέψτε το παιδί σε δάσκαλο
Το να ενθαρρύνετε το παιδί σας να σας διδάξει του δίνει αυτοπεποίθηση. Είναι αλήθεια ότι το να διδάσκεις άλλους αποκαλύπτει πόσα πραγματικά ξέρεις. Δώστε στο παιδί σας μια «ανώτερη θέση», αφήνοντάς το να σας δείξει πώς θα ολοκληρώσει τις εργασίες του. Κάντε πολλές ερωτήσεις όπως «πώς», «γιατί», «πότε»
και «ποιος».

24. Διατηρήστε το ενδιαφέρον
Συνδέστε τη μελέτη με τα ενδιαφέροντα του παιδιού σας, όπου αυτό είναι δυνατό.
Για παράδειγμα, αν η εργασία στη Γλώσσα απαιτεί από το παιδί να γράψει πέντε σύνθετες προτάσεις, προτείνετέ του να γράψει για την αγαπημένη του ασχολία, για ένα πρόσφατο οικογενειακό ταξίδι ή για το κατοικίδιο ζώο.

25. Αλλάξτε το σκηνικό
Μετατρέψτε την ώρα της μελέτης σε μια ειδική περίσταση, μεταφέροντας το χώρο της μελέτης σε ένα διαφορετικό μέρος. Στήστε ένα χώρο μελέτης κάτω από μια τέντα στην
πίσω αυλή ή στο σαλόνι. Απλά βεβαιωθείτε ότι έχετε μαζί σας όλα τα απαραίτητα υλικά
για τη μελέτη, ώστε όλα όσα χρειάζεται το παιδί σας να είναι κοντά.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου