H έκφραση του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του Γυμνασίου Μαραθώνα στο διαδίκτυο. Είμαστε κοντά στα παιδιά και στο σχολείο. Θέλουμε να προσφέρουμε.
Η Δυσλεξία είναι μία ειδική δυσκολία μάθησης η οποία επικεντρώνεται στη δυσκολία εμπέδωσης της ανάγνωσης και της ορθογραφημένης γραφής. Χαρακτηρίζεται από μικρό όριο μνήμης, οργανωτική ανικανότητα, δυσκολία στην γραφική επιδεξιότητα καθώς και κάποτε δυσκολία στην αριθμητική.
Στις πιο πάνω δυσκολίες υπάρχουν διαβαθμίσεις από απλή δυσκολία μέχρι πλήρη αναλφαβητισμό. Δεν είναι πάθηση, οπόταν δεν μπορούμε να πούμε τι την προκαλεί, φαίνεται να είναι όμως κληρονομική.
2.
Πως μπορεί να διαγνωστεί? Υπάρχουν κάποιες ιδιαιτερότητες ή μορφές συμπεριφοράς που χαρακτηρίζουν τα άτομα με δυσλεξία?
Η Ειδική Μαθησιακή Δυσκολία γραφής και ανάγνωσης-Δυσλεξία, μπορεί να διαγνωστεί μέσω πολυθεματικής ομάδας με ειδικά τεστ. Δηλαδή το παιδί μπορεί να αξιολογηθεί από ειδικό εκπαιδευτικό, από εκπαιδευτικό ψυχολόγο, λογοπαθολόγο, κλινικό ψυχολόγο ή και παιδοψυχίατρο αν κριθεί απαραίτητο. Δεν υπάρχουν κάποιες μορφές συμπεριφοράς που ξεχωρίζουν τα άτομα με Δυσλεξία καθώς δεν διαφέρουν από τα υπόλοιπα άτομα. Υπάρχει όμως πιθανότητα εάν το Δυσλεξικό παιδί δεν διαγνωστεί έγκαιρα για να βοηθηθεί, να αναπτύξει συναισθήματα χαμηλής αυτοεικόνας και αυτοπεποίθησης, αντιδραστική συμπεριφορά στο σχολείο ή στο οικογενειακό περιβάλλον, μελαγχολία, και αυτά λόγω των χαμηλών του επιδόσεων και την συνεχή αποτυχία στο σχολείο.
3.
Πως μπορεί ένας γονιός να καταλάβει εάν το παιδί του είναι δυσλεξικό? Ποια θα ήταν η καταλληλότερη παρέμβαση, υπάρχει κάποιος «οδηγός» για γονείς?
Υπάρχουν διάφορα χαρακτηριστικά από τα οποία ένα παιδί μπορεί και να κινήσει υποψίες ότι μπορεί να είναι δυσλεξικός.
Για παράδειγμα παιδιά μέχρι 8 χρονών που καθυστέρησαν να μιλήσουν, που έχουν δυσκολία στην ανάγνωση και γραφή, που δυσκολεύονται να ξεχωρίσουν το δεξί από το αριστερό. Επίσης κάνουν σημαντικά λάθη στην ορθογραφία συγχύζουν και αντιστρέφουν γράμματα, έχουν δυσκολία στην εκμάθηση πινάκων του πολλαπλασιασμού, δυσκολεύονται στο διάβασμα, έχουν φτωχή αυτοπεποίθηση. Έχουν δυσανάλογη απόδοση στο γραπτό από τον προφορικό λόγο. Εάν ο γονιός διαπιστώσει κάποια από τα πιο πάνω χαρακτηριστικά μπορεί να επικοινωνήσει με το Σύνδεσμο μας για περαιτέρω πληροφορίες και καθοδήγηση.
Εκεί ο ψυχολόγος του Συνδέσμου θα αξιολογήσει τις μαθησιακές δυσκολκίρες του παιδιού και αν διαπιστωθεί πως υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις για δυσλεξία θα παραπεμφθεί στο υπουργείο παιδείας (εαν και οι γονείς συμφωνούν) με στόχο την αποκατάσταση των δυσκολκίων αυτών. Στο Σύνδεσμό μας λειτουργεί επίσης, εκτός από το τμήμα πληροφόρησης, στο οποίο οι γονείς μπορούν να πάρουν ενημερωτικό υλικό και περαιτέρω διαφώτιση και συμβουλές για το θέμα, βιβλιοθήκη με βιβλία σε απλή γλώσσα γραμμένα από ειδικούς οι οποίοι κατατοπίζουν κατάλληλα τους γονείς. Κατάλογο με τέτοια βιβλία μπορεί να εξασφαλίσει από τα γραφεία του συνδέσμου. Στην ταινιοθήκη μας που επίσης διαθέτουμε υπάρχουν ηχογραφημένα λογοτεχνικά βιβλία για διευκόλυνση των παιδιών και καλύτερη κατανόηση των λογοτεχνικών βιβλίων.
4.
Σε περίπτωση που ένα παιδί είναι δυσλεξικό, ακολουθούνται οι ίδιοι μέθοδοι διδασκαλίας στο σχολείο?
Στο σχολείο δεν υπάρχει εξειδικευμένη διδασκαλία για το παιδί με δυσλεξία. Όμως εφόσον γίνει η διάγνωση ενός παιδιού με δυσλεξία, το σχολείο και συγκεκριμένα η ομάδα με τους ειδικούς από το Υπουργείο Παιδείας θα πρέπει να καταρτίσει εξατομικευμένο πρόγραμμα το οποίο θα πρέπει να ακολουθείται ώστε να επιτευχθούν εκπαιδευτικοί στόχοι που τίθενται και σκοπό έχουν τα όσο το δυνατόν καλύτερα αποτελέσματα για να ξεπεραστούν σιγά - σιγά οι δυσκολίες του παιδιού.
5.
Από τι εξαρτάται η έκβαση της Δυσλεξίας?
Η έκβαση της δυσλεξίας εξαρτάται από τον βαθμό Δυσλεξίας που έχει το παιδί, από το κατάλληλο ειδικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα που θα τύχει εντός και εκτός του σχολικού πλαισίου, και πάνω από όλα την συναισθηματική στήριξη και αποδοχή που θα παίρνει από τους γονείς του.
6.
Είναι δυνατή η πλήρης αποκατάσταση?
Το εάν θα ξεπεραστεί ή όχι πλήρως η δυσκολία αυτή εξαρτάται από το βαθμό σοβαρότητας της Δυσλεξίας και την σωστή εκπαίδευση του παιδιού.
Είναι σημαντικό να αναφερθεί πως η Δυσλεξία είναι μια εξελικτική κατάσταση και όπως έχει αναφερθεί χαρακτηρίζεται από δυσκολίες σε διάφορους τομείς, και δεξιότητες π.χ. Δυσκολίες στην γραφή και ορθογραφία, ανάγνωση, βραχύχρονη μνήμη, σειροθέτηση, φωνολογική ενημερότητα και στην αυτοματοποίηση. Έτσι η προσπάθεια για αποκατάσταση δεν επικεντρώνεται πάνω σε ένα και μοναδικό ζήτημα το οποίο θα «θεραπευτεί».
7.
Υπάρχει κάποια αύξηση στη συχνότητα της Δυσλεξίας τα τελευταία χρόνια?
Δεν υπάρχουν στοιχεία που να δεικνύουν αύξηση ή μείωση της δυσλεξίας τα τελευταία χρόνια. Απλά η κοινή γνώμη είναι πια καλύτερα ενημερωμένη για τις μαθησιακές δυσκολίες οπόταν αναπόφευκτα η συζήτηση γύρω από αυτό το θέμα να είναι πλέον πιο δημοφιλής και να δίνεται η λανθασμένη εντύπωση πως τώρα υπάρχουν περισσότερα παιδιά ή άτομα με Δυσλεξία. ενημερωμένος οπόταν επισκέπτεται τους ειδικούς περισσότερο απ’ ότι στο παρελθόν.
8.
Έχουμε κάποια στατιστικά στοιχεία όσον αφορά τη Δυσλεξία στην Κύπρο?
Δεν έχει γίνει έρευνα για να υπάρχουν στατιστικά στοιχεία ειδικά στην Κύπρο. Από παγκόσμια στοιχεία όμως που υπάρχουν, μας αναφέρονται ποσοστά που ανεβαίνουν το 8% του πληθυσμού άτομα με δυσλεξία, ποσοστό το οποίο περιλαμβάνει από ελαφριά μέχρι σοβαρής μορφής Δυσλεξίας. Το 4% του πληθυσμού έχει έντονη εκδήλωση δυσλεξίας και χρειάζεται ειδική βοήθεια και αντιμετώπιση.
9.
Ποιο είναι το μήνυμα που θέλετε να στείλετε στους γονείς των Δυσλεξικών παιδιών?
Οι γονείς των παιδιών δεν θα πρέπει να νιώθουν άσχημα ούτε μειονεκτικά. Τα παιδιά τους μπορεί να μην διαπρέπουν στο σχολείο, διαθέτουν όμως τα και άλλα ταλέντα, έχουν πολλά να κάνουν στη ζωή τους και να διακριθούν σε πολλούς τομείς ανάλογα με τα ταλέντα αυτά. Όπως στους υπολογιστές, στην Τέχνη, στα τεχνικά επαγγέλματα και άλλα πολλά. Με την επιμονή τους μπορεί ακόμα να διακριθούν και στο σχολείο και σε ακαδημαϊκή καριέρα. Οι γονείς χρειάζεται να οπλιστούν με υπομονή, επιμονή και θάρρος και κυρίως ενημέρωση. συνοδοιπόρους και συμπαραστάτες τους. Επίσης δεν πρέπει να διακατέχονται από άγχος, να αποδεχθούν τη δυσκολία και να μην πάψουν ποτέ να προσπαθούν και να στηρίζουν τα παιδιά τους. Πολύ σημαντική είναι η έγκαιρη παρέμβαση. Μόλις διαπιστωθούν κάποιες δυσκολίες οι γονείς θα πρέπει να αποτείνονται στους ειδικούς και στον Παγκύπριο Σύνδεσμο για τη Δυσλεξία για βοήθεια. θα πρέπει να γνωρίζουν την νομοθεσία και τα δικαιώματα των παιδιών τους στον τομέα της εκπαίδευσης και να τα διεκδικούν με θάρρος.
Το άρθρο είναι από το Παγκύπριο Σϋνδεσμο Δυσλεξίας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου