Πως Εντοπίζεται
Ποιο Είναι το Πρόβλημα; Ποια είναι τα δυσλεξικά Παιδιά;
Δεν πρέπει να συγχέεται ο δυσλεξικός μαθητής με το Ειδικό παιδί που παρουσιάζει χαρακτηριστικά Δυσλεξίας. Το δεύτερο μπορεί να έχει νοητική υστέρηση, αισθητηριακές βλάβες (κωφό, βαρήκοο, τυφλό), πολιτισμική αποστέρηση, εγκεφαλική βλάβη, συναισθηματικές διαταραχές, αλλά δεν είναι δυσλεξικό.
Ο δυσλεξικός μαθητής:
- Έχει μέση μέχρι πολύ υψηλή νοημοσύνη που χαρακτηρίζει όλες τις πλευρές της καθημερινής του ζωής.
- Η συμπεριφορά του στο σχολείο και στο σπίτι δείχνει πως είναι πολύ πιο έξυπνος και δημιουργικός απ’ ότι φανερώνει η επίδοση του στην ανάγνωση, στη γραφή και μερικές φορές στην αριθμητική.
- Είναι συχνά το παρεξηγημένο παιδί που χαρακτηρίζεται συχνά σαν τεμπέλικο, ανυπάκουο, αδιάφορο για σχολική μάθηση και συχνά από τους «επαναστάτες» της τάξης.
- Είναι ο μαθητής που απογοητεύει και προβληματίζει τον καθηγητή, το γονέα, τον εαυτό του τον ίδιο.. «Γιατί άραγε οι συμμαθητές του κατανοούν με τόση ευκολία ορισμένα μαθήματα ενώ δε φαίνονται πιο έξυπνοι ή πιο εργατικοί ;»
- Τα συνηθισμένα συμπτώματα δυσλεξίας που μπορεί να παρουσιάσει το δυσλεξικό άτομο στην παιδική του ηλικία είναι ο Προφορικός Λόγος.
- Δυσκολεύεται να χρησιμοποιήσει σύνθετες ή πολύπλοκες λέξεις. 'Έχει προβλήματα με τους χρόνους των ρημάτων ή τις αντωνυμίες.
- Χωροχρονικός Προσανατολισμός
Έχει δυσκολίες στην εκτέλεση έργων που προϋποθέτουν προσανατολισμό στο χώρο ή στο χρόνο. Συγχύζει το αριστερά -δεξιά, Βορρά -Νότο, χθες - αύριο. Δυσκολεύεται να διαβάσει σωστά το χάρτη ή να μάθει την ώρα. - Μνήμη - Μνήμη Ακολουθιών
Δυσκολεύεται να θυμηθεί και συνεπώς να εκτελέσει μια σειρά προφορικών εντολών , να πει τους μήνες με τη σειρά τους, ν' αριθμήσει ζυγούς αριθμούς, να μάθει την προπαίδεια κ.ά. - Ανάγνωση - Γραφή
Παραλείπει ή προσθέτει γράμματα, συλλαβές ή λέξεις, πηδάει σειρές. Συγχέει λέξεις που μοιάζουν οπτικά ή ακουστικά (δένω -μένω). Παρουσιάζει καθρεφτική ανάγνωση ή γραφή (χα αντί αχ) .Αντικαθιστά λέξεις με άλλες που έχουν παρόμοια ή ίδια σημασία (σκοτεινό αντί μαύρο). Συγχέει γράμματα κατά τον προσανατολισμό τους στο χώρο ή τη σειρά τους μέσα στη λέξη (δ,σ,ρ, κ.ά.). Κάνει αλλόκοτα λάθη δίχως καμία λογική εξήγηση. Δυσκολεύεται να τονίσει σωστά τις λέξεις. Διαβάζει στον ενεστώτα ενώ το κείμενο είναι γραμμένο στον αόριστο. Διαβάζει αγνοώντας τα σημεία της στίξης. Τα γραπτά του είναι ακατάστατα και δυσανάγνωστα. Ο δυσλεξικός έφηβος έχει συχνά ξεπεράσει -άλλα σε μικρότερο κι άλλα σε μεγαλύτερο βαθμό -όσα από τα δυσλεξικά συμπτώματα παρουσίαζε στην παιδική του ηλικία. Μπορεί να διαβάζει κομπιαστά, να διαβάζει αργά ή ακόμα με άνεση αλλά να δυσκολεύεται στην κατανόηση του αναγνωστικού κειμένου. Η ικανότητα συγκέντρωσης και προσοχής σε θέματα ανάγνωσης και γραφής κυμαίνεται συνήθως σε χαμηλά επίπεδα. Δυσκολεύεται ίσως ν’ αντιγράψει σωστά όσα βλέπει στον πίνακα ή μπορεί να ‘ναι πολύ αργός στην αντιγραφή, μ’ αποτέλεσμα να μεταφέρει ελλείπεις ή λανθασμένες τις οδηγίες του καθηγητή στο σπίτι. Οι εργασίες του έτσι δίνουν μια εικόνα αδιαφορίας ή τεμπελιάς κι όχι μιας ήπιας δυσλεξίας που είναι στην πραγματικότητα η αιτία του παραπάνω προβλήματος.
Η έλλειψη οργάνωσης που χαρακτήριζε την καθημερινή του ζωή στην παιδική ηλικία μπορεί να τον συνοδεύει μέχρι την εφηβεία. Μπερδεύει τα μαθήματα της εβδομάδας παίρνει μαζί του τα βιβλία της Τρίτης αντί της Δευτέρας γυρεύει απεγνωσμένα το σωστό τετράδιο μέσα σε μια ακατάστατη σάκα, σε μια τάξη ή σ ένα γραφείο που καταπίνει θαρρείς τα πράγματά του κι εκμηδενίζει την υπομονή και την ηρεμία του.
Η δυσκολία του να μεταφέρει τις σκέψεις και της ιδέες του πάνω στο χαρτί υπερβαίνει συχνά τα όρια της πνευματικής του αντοχής. Είναι υπερευαίσθητος στην κριτική έχει χαμηλή αυτοπεποίθηση κι αποθαρρύνεται εύκολα.
«Καμία μελέτη ή και συζήτηση πάνω στις μαθησιακές δυσκολίες του φυσιολογικού εφήβου δεν μπορεί να αγνοήσει την υπερβολική οδύνη του δυσλεξικού μαθητή. Ο δυσλεξικός είναι αυτός που έχει περάσει ατέλειωτες ημέρες απελπισίας, αποθάρρυνσης κι απογοήτευσης. Για δέκα ή περισσότερα χρόνια, παλεύει μ' ένα πρόβλημα στο οποίο αδυνατεί να βρει τη λύση που απαιτεί απ΄ αυτόν το οικογενειακό και σχολικό του περιβάλλον».
Το άρθρο είναι από το Παγκύπριο Σϋνδεσμο Δυσλεξίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου